Informace o škole
ZŠ Fazole PísekUčení chápeme jako spontánní a nepřetržitou lidskou aktivitu – dítě chce a potřebuje poznávat svět kolem sebe. Jsme škola, která rodiče i děti považuje za partnery.
Jak vypadá výuka
Naše Montessori škola nabízí individuální přístup ke každému dítěti, kde se klade důraz na samostatnost a praktické dovednosti.
Výuka probíhá v připraveném prostředí v heterogenních skupinách, což podporuje spolupráci a vzájemné učení mezi dětmi různého věku.
Navštivte nás
Zkušenost je nepřenositelná, a proto vás srdečně zveme k návštěvě naší Montessori školy.
Přijďte se podívat, jak probíhá výuka v našem inspirativním prostředí, a zažijte atmosféru, ve které se naši žáci vzdělávají. Tím se můžete nejlépe vcítit do dítěte a pochopit, jakým způsobem podporujeme jejich růst a učení.
Rádi vám ukážeme naše třídy, seznámíme vás s našimi učiteli a odpovíme na všechny vaše otázky. Těšíme se na vaši návštěvu.
Struktura výuky
- Heterogenní skupiny: Žáci jsou rozděleni do skupin podle svých schopností, dovedností a vědomostí, přičemž pracují na společném tématu. Každý žák se věnuje úkolům přizpůsobeným jeho individuální úrovni.
- Práce u stolečků a na koberečkách: Žáci mají možnost pracovat u stolečků, kde většinou píší, nebo na koberečkách, kde používají Montessori pomůcky. Tento přístup podporuje praktické učení a samostatnost.
- Dva hlavní bloky výuky:
- První blok: Od 8:00 do 9:30. Tento blok je zaměřen na intenzivní práci na konkrétních úkolech nebo projektech.
- Druhý blok: Od 10:00 do 12:00. Tento blok může zahrnovat pokračování v práci z prvního bloku nebo nové aktivity, které podporují další rozvoj dovedností a znalostí.
- Odpolední blok: Po obědě od 13:00 do 14:00 mají žáci možnost dokončit nedodělanou práci nebo se věnovat aktivitám, které je zajímají. Tento čas podporuje individuální zájmy a samostatné učení.
Školné
Roční školné vychází na 79 200 Kč. Školné lze platit měsíčně 6 600 Kč nebo jednorázovou roční splátkou. V takovém případě je cena školného snížena na 75 500 Kč za rok. Po uhrazení školného na celý rok předem, však není možné žádat o vrácení poměrné částky v případě, že žák v naší škole nedokončí v daném roce školní docházku.
Školné se může zvýšit o 10 % ročně či o výši inflace.
Sleva pro mladšího sourozence činní 20 % z částky aktuálního školného.
Družina
Naše škola provozuje školní družinu, která je k dispozici pro děti od 7:30 do 8:00, po odpoledním vyučování od 14:15 do 15:30 je vyhrazen čas pro pobyt venku, následně družina nabízí pestrý program aktivit, které podporují rozvoj dětí a poskytuje jim bezpečné a inspirativní prostředí pro trávení volného času. V družině mohou děti trávit čas až do 16:30 hodin.
Platba za školní družinu je 200 Kč/měsíc.
Principy Montessori
Montessori metoda staví na několika klíčových principech, které podporují celkový rozvoj dítěte, jeho samostatnost a respekt k jeho individuálním potřebám. Díky těmto principům je dětem poskytováno prostředí, kde mohou přirozeně růst a objevovat svět kolem sebe svým vlastním tempem.
Respektující přístup
Tento princip je základem celé Montessori metody. Každé dítě je jedinečné a má své vlastní tempo učení. Montessori metoda podporuje respekt k individuálním potřebám a zájmům dítěte, což je klíčové pro jeho rozvoj.
Podpora samostatnosti
Děti jsou povzbuzovány k tomu, aby se učily samostatně a rozvíjely své schopnosti bez neustálého zásahu dospělých. To podporuje jejich sebevědomí a schopnost řešit problémy.
Věkově smíšené skupiny
Děti různého věku se učí společně, což podporuje vzájemné učení a spolupráci. Starší děti pomáhají mladším a mladší děti se inspirují od starších.
Připravené prostředí
Prostředí, které podporuje samostatnost a svobodu v rámci jasně definovaných hranic, je nezbytné pro efektivní učení.
Senzitivní období
Montessori pedagogika uznává, že děti procházejí určitými obdobími, kdy jsou zvláště vnímavé k určitým typům učení. Vyučování je přizpůsobeno těmto obdobím, aby bylo co nejefektivnější.
Role učitele jako průvodce
Učitelé v Montessori školách nejsou tradičními instruktory, ale spíše průvodci, kteří podporují a usměrňují děti v jejich učení. Poskytují potřebné materiály a podporu, ale nechávají děti objevovat a učit se samostatně.
Seznamte se s námi
Pedagogové
Náš tým je tvořen odborníky, kteří podporují individuální rozvoj každého dítěte s respektem k jeho jedinečnosti. V souladu s Montessori principy vytvářejí prostředí, kde se děti mohou učit samostatnosti, zodpovědnosti a hlubokému porozumění světu kolem sebe.

Více informací
Mým životním posláním je tvorba komunit a pěstování zdravých mezilidských vztahů.
Původní mateřské centrum v Písku, které jsem několik let vedla, jsme během rodičovské dovolené přetvořily s Evou Zarezovou na dětskou skupinu Fazolku a následně založily školu.
Studium Montessori pedagogiky, emoční inteligence a práce v týmu (poradní kruhy, dragon dreaming, výcvik v poradenství během porodu a v ranné péči o děti) je základem mé práce. Týmová spolupráce pedagogů, ale i dětí a rodičů je jedním ze základních stavebních kamenů Fazole.
Směřování školy neustále podrobuji kritice (kritické myšlení je také hlavní součástí filozofie Fazole). Pouze s otevřenou myslí a srdcem můžeme pozorovat bytosti okolo nás, učit se znát své a jejich skutečné potřeby a vytvářet tak prostředí připravené pro náš společný růst a pro zdravou občanskou společnost.

Více informací
Práci s dětmi se věnuji celý život. Pořádal jsem tábory pro děti z dětských domovů a mám více než dvanáctiletou zkušenost s vyučováním podle zásad a principů Marie Montessori. Mou motivací je vybudovat v našem městě kvalitní školu, kde budou šťastné a spokojené nejen děti a jejich rodiče, ale i pedagogové.
Mým cílem je zpříjemnit dětem cestu ke vzdělání a poskytnout jim potřebné kompetence k úspěšnému a naplněnému budoucímu životu. Věřím, že každý z nás má potenciál dosáhnout velkých věcí, pokud mu poskytnuty správné podmínky a podpora. Proto se snažím vytvářet prostředí, kde se děti cítí bezpečně, motivovaně a inspirovaně.
Jsem hrdý na to, že mohu přispět k chodu a rozvoji školy, která klade důraz na individuální přístup a respekt k jedinečnosti každého dítěte. Společně s týmem nadšených pedagogů usilujeme o to, aby naše škola byla místem, kde se děti učí s radostí a kde se rozvíjejí nejen akademicky, ale i osobnostně.

Více informací
„Kdo chce druhé zapalovat, musí nejdřív sám hořet.“
Na základě vlastní bohaté zkušenosti ze základních i středních škol, kde jsem měla možnost poznat nejrůznější učitele, moc dobře vím, že dobří učitelé jsou ti, kteří jsou sami zapálení pro to, co žákům předávají a zároveň se nebojí odhalit kus sebe.
Mou snahou je pochopit individualitu a potřeby každého z dětí, abychom společně nacházeli cesty, které povedou k rozvoji jejich samostatnosti a vlastní zodpovědnosti. Vycházím z předpokladu, že se děti učí nápodobou – proto se každý den snažím být vzorem hodným následování.

Více informací
Mé kořeny sahají na sever Čech, kde jsem vyrůstala v učitelské rodině. Vnitřně cítím, že část mého já má blízko právě k rozvíjení či vzdělávání dětí. Obdivuji jejich jedinečnost, přirozenost a osobitost.
Svá středoškolská a vysokoškolská studia jsem věnovala ekonomii. Ekonom se ze mne nikdy ale nestal.
Vydala jsem se cestou školení a vzdělávání zaměstnanců. Lidskost je pro mne stěžejní, proto svůj život stavím na hezkém vztahu s lidmi. Dětský svět je mi ale bližší. Své životní poslání vidím v průvodcování dětí. Již na vysoké škole jsem vzdělávala děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. V dospělém věku jsem své vzdělání obohatila o studium pedagogiky. Jsem zastáncem alternativního vzdělávání.
Život mne zavál na jih Čech, do krásného města Písek, kde již 14 let žiji s rodinou. Naše tři děti jsou dobrým důkazem toho, že každé dítě v určitém věku potřebuje něco jiného a na tom staví i Montessori pedagogika.
Vážím si možnosti, být součástí příběhu, který ZŠ Fazole žije.
Má životní motta jsou: “Kdo se v nic neodváží, nesmí v nic doufat”. “Úsměv nestojí nic, ale přináší mnoho”.

Více informací
Do Písku mě před lety zavedl zájem o alternativní školu. Respektující a vědomé vzdělávání je něco, co mě velmi zajímá i na osobní úrovni. Již jako studentka na gymnáziu jsem v létě pracovala jako praktikantka a dále vedoucí na táborech a přes rok soukromě učila mladší ročníky angličtinu. Začala jsem studovat anglický jazyk a historii na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích, ale život mě odvedl do ciziny, kde jsem strávila téměř 20 let v anglicky mluvících zemích. Po kratším studiu v USA jsem nakonec získala diplom na univerzitě Heriot-Watt v Edinburghu s ročním výměnným pobytem na MacQuarie univerzitě v Sydney.
Naplňuje mě práce ve společensky prospěšných a vzdělávacích oborech a institucích. Práce v ZŠ Fazole mi přináší radost při které vnímám děti jako partnery ve výuce.

Více informací
Součástí Fazole jsem třetím rokem. Nejdříve jsem nastoupila jako vychovatelka v družině a od loňského roku pracuji v prvním trojročí jako asistent a družině jsem tři dny v týdnu.
Práci s dětmi mám ráda, ráda s nimi pracuji, ráda si s nimi vyprávím a řeším jejich svět.
Já sama už mám dvě dospělé děti, ty už mají svoje rodiny. V mládí jsem pracovala jako vedoucí v dětských oddílech a na táborech. Před několika lety jsem se rozhodla vrátit se k práci s dětmi a doplnila jsem si vzdělání o vychovatelství.
V montessori škole je práce zajímavá a jsem ráda, že mohu být součástí týmu.

Více informací
Tematické oblasti
Montessori pedagogika zahrnuje tematické oblasti, které podporují celkový rozvoj dítěte a jeho chápání světa. Zaměřuje se na praktické dovednosti, smyslové vnímání, jazyk, matematiku, kreativitu a kosmickou výchovu, která propojuje různé předměty pro ucelené poznání světa. Každá oblast dětem umožňuje učit se přirozeně a objevovat souvislosti vlastním tempem.
Praktický život
Tato oblast zahrnuje aktivity, které pomáhají dětem rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, samostatnost a praktické dovednosti. Děti se učí například nalévat vodu, připravovat jídlo, uklízet a pečovat o své prostředí.
Smyslová výchova
Cílem je zdokonalit smyslové vnímání dětí prostřednictvím aktivit zaměřených na zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Děti třídí a řadí předměty podle různých vlastností, což jim pomáhá lépe chápat svět kolem sebe.
Jazyk a komunikace
Tato oblast se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností, včetně mluvení, čtení a psaní. Děti pracují s různými materiály, které jim pomáhají rozvíjet slovní zásobu, gramatiku a schopnost vyjadřovat se.
Matematika
Montessori matematika využívá konkrétní materiály, které dětem pomáhají pochopit abstraktní matematické koncepty. Děti se učí počítat, sčítat, odčítat, násobit a dělit pomocí praktických cvičení.
Umění a kreativita
Tato oblast zahrnuje spektrum předmětů jako jsou praktické činnosti výtvarná výchova hudební výchova. Montessori metoda klade důraz na to, aby děti měly možnost svobodně vyjadřovat své myšlenky a pocity prostřednictvím různých uměleckých forem. Tímto způsobem se děti učí nejen technické dovednosti, ale také rozvíjejí svou představivost, kreativní myšlení a schopnost řešit problémy.
Kosmická výchova
Kosmická výchova v Montessori pedagogice zahrnuje a často nahrazuje několik tradičních předmětů. Její široký záběr propojuje různé oblasti, aby děti získaly komplexní a integrované pochopení světa. Zahrnuje prvouku, vlastivědu, přírodovědu, zeměpis, dějepis, fyziku a chemii a ekologii. Kosmická výchova tedy integruje prvky těchto předmětů a poskytuje dětem ucelený pohled na svět a jeho fungování.
FAQ
Časté otázky
Odpovědi na nejčastější otázky, které vám pomohou lépe porozumět fungování Montessori školy. Najdete zde praktické informace o průběhu výuky, školním prostředí a našich principech, abyste získali jasnou představu o tom, co Montessori vzdělávání přináší.
Co je Montessori vzdělávání a jak se liší od tradičního vzdělávání?
Montessori vzdělávání je metoda, která klade důraz na individuální tempo a zájmy dítěte. Na rozdíl od tradičního vzdělávání, kde je učitel hlavním zdrojem informací, v Montessori školách děti objevují a učí se prostřednictvím praktických činností a interakce s připraveným prostředím.
Jak děti zvládají přechod z Montessori školy do tradiční školy?
Přechod může být náročný, ale děti z Montessori škol jsou často dobře připravené díky své schopnosti samostatně se učit, organizovat si práci a řešit problémy. Tyto dovednosti jim pomáhají adaptovat se na nové prostředí a požadavky.
Jaké jsou hlavní výhody Montessori vzdělávání?
Mezi hlavní výhody patří rozvoj samostatnosti, kritického myšlení, sociálních dovedností a lásky k učení. Děti se učí v prostředí, které podporuje jejich přirozenou zvědavost a umožňuje jim objevovat svět vlastním tempem.
Je Montessori vzdělávání vhodné pro všechny děti?
Montessori metoda je velmi flexibilní a může být přizpůsobena různým potřebám a schopnostem dětí. Nicméně, některé děti mohou potřebovat více struktury a vedení, než Montessori škola nabízí.
Jak vypadá typický den v Montessori škole?
Typický den zahrnuje volný čas na samostatnou práci, skupinové aktivity, čas venku a praktické činnosti. Děti mají možnost volit si aktivity podle svých zájmů a pracovat na projektech, které je baví.
Jak se hodnotí pokrok dětí v Montessori školách?
Montessori školy často používají slovní hodnocení a průběžné pozorování místo tradičního známkování. Učitelé poskytují individuální zpětnou vazbu a podporují děti v jejich osobním rozvoji.
Kolik dětí je ve třídě?
Pro školní rok 2024/25 je kapacita naší školy 54 dětí, rozdělených do dvou tříd. V prvním trojročí působí učitel 1. stupně a asistent pedagoga. Na některé předměty mají děti druhého pedagoga. Ve třídě je maximálně 20 dětí, což umožňuje individuální přístup a kvalitní výuku.
V druhém trojročí působí učitelé 1. a 2. stupně. I zde je ve třídě maximálně 20 dětí, což zajišťuje, že každé dítě dostane potřebnou pozornost a podporu. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde se děti mohou rozvíjet a učit se v přátelské a podnětné atmosféře.
Vyučujete jazyky?
Ano, uvědomujeme si důležitost ovládání cizího jazyka v dnešním globalizovaném světě. Snažíme se poskytovat našim žákům co nejlepší podmínky pro osvojení anglického jazyka. Proto je výuka angličtiny zařazena již od 1. ročndílnuka je rozšířena. To umožňuje dětem začít s učením angličtiny v raném věku, což je velkou výhodou pro jejich budoucí vzdělávání a kariéru. Naši kvalifikovaní učitelé používají moderní metody výuky, které žákům pomáhají rozvíjet nejen jazykové dovednosti, ale také jejich sebevědomí a schopnost komunikovat v cizím jazyce. V případě zájmu o druhý jazyk je možné začít formou kroužku ve spolupráci s paní učitelkou Janou Sládkovou, která sídlí ve stejné budově.
Můžeme se přijít podívat?
Samozřejmě, rodiče jsou u nás vždy vítáni! Po předchozí domluvě se mohou přijít podívat na jakoukoliv hodinu, která je zajímá. Jsme otevřeni veřejnosti a rádi ukážeme, jak probíhá výuka v naší škole. Věříme, že osobní návštěva vám poskytne nejlepší představu o našem přístupu k vzdělávání a atmosféře, kterou se snažíme vytvářet. Těšíme se na vaši návštěvu a věříme, že se vám u nás bude líbit!
Sedí děti v lavicích?
V naší škole děti nesedí v tradičních lavicích jako v běžných školách. Vzdělávání probíhá v blocích, kdy žáci pracují na vybraném tématu samostatně či ve skupinách, za příznivého počasí i venku. Naše třídy jsou navrženy tak, aby podporovaly svobodu pohybu a individuální potřeby každého dítěte. Pokud se zrovna neučí psát, tak mají možnost pracovat na různých místech a v různých pozicích, které jim nejlépe vyhovují. Mohou si vybrat, zda budou pracovat u stolu, na podlaze s pracovním koberečkem, na polštářích nebo dokonce na gauči. Tento přístup umožňuje dětem lépe se soustředit a zapojit se do učení způsobem, který je pro ně nejpřirozenější. Svoboda pohybu je klíčovým prvkem Montessori vzdělávání, protože podporuje nezávislost, zodpovědnost a respekt k ostatním.
Máte tělocvik?
Ano, máme. Na tělocvik chodíme do tělocvičny v Sokolovně, ale snažíme se žáky seznámit s co nejširší škálou sportovních aktivit. Nabízíme tancování, lezení, jógu, cyklistiku, orientační běhy, plavání, lední bruslení a další. Pro všechny ročníky pořádáme plavecké výcvikové kurzy a pobyty na horách s lyžováním. Naším cílem je, aby žáci měli možnost vyzkoušet různé sporty a našli si ty, které je baví nejvíce.
Věříme, že pohyb a sport jsou klíčové pro zdravý vývoj dětí, a proto se snažíme, aby tělocvik byl zábavný a motivující. Všichni naši pedagogové děti inspirují k aktivnímu životnímu stylu.
Kolik je školné?
Cena školného je 6.600 Kč měsíčně. Školné se hradí všech 12 měsíců v roce. Nabízíme slevu pro sourozence, která činí 20 % z ceny staršího sourozence. Školné se může zvýšit o 10% ročně či o výši inflace.
Co nezahrnuje školné?
Školné nezahrnuje následující:
- stravné,
- výtvarné potřeby,
- kroužky zřizované na půdě školy,
- možnost využívat pobytu žáka ve školní družině,
- školní potřeby (pracovní sešity, psací potřeby, apod.),
- mimoškolní akce a pobyty (např. školy v přírodě).