Vstupte do Montessori vzdělávání

Zápis do 1. ročníku školního roku 2025/26

Zápis do školy proběhne 2. dubna 2025 od 15:00 – 16:00 hodin. Samotnému zápisu předchází schůzka rodičů a týdenní stáž dítěte u nás ve škole. Výsledky zápisu do 1. ročníku školního roku 2025/26  budou zveřejněny nejpozději 7. května 2025.

Více o MontessoriKontaktujte nás

Schůzka rodičů

Zákonní zástupci, kteří mají zájem o zápis dítěte do naší školy se účastní schůzky, která proběhne v pondělí 17. 2. 2025 od 15:30 v budově ZŠ. Přihlaste se, prosím, do 14. 2. 2025 na email jan.gabriel@zsfazole.cz.

Týdenní stáž dětí

V měsících únor a březen budou probíhat týdenní stáže dětí u nás ve škole. Každé dítě s námi absolvuje ideálně 1 týden (5 školních dnů), minimálně však 3 školní dny. Termíny jednotlivých návštěv dětí budou upřesněny na schůzce rodičů po vzájemné domluvě.

Kritéria pro přijetí do 1. ročníku

  • Týdenní stáž ve škole (minimálně 3 dny).
  • Docházka staršího sourozence do ZŠ Fazole, z. ú.

Žádoucí je samozřejmě i vaše pozorování ve třídě nebo návštěva Dne otevřených dveří

Co je třeba k zápisu

Přestup žáka z jiné ZŠ

V případě, že zvažujete přestup žáka z jiné základní školy do ZŠ Fazole, z. ú. napište nám a my se vám ozveme s nabídkou termínu návštěvy.

Principy Montessori

Montessori metoda staví na několika klíčových principech, které podporují celkový rozvoj dítěte, jeho samostatnost a respekt k jeho individuálním potřebám. Díky těmto principům je dětem poskytováno prostředí, kde mohou přirozeně růst a objevovat svět kolem sebe svým vlastním tempem.

l

Respektující přístup

Tento princip je základem celé Montessori metody. Každé dítě je jedinečné a má své vlastní tempo učení. Montessori metoda podporuje respekt k individuálním potřebám a zájmům dítěte, což je klíčové pro jeho rozvoj. 

Podpora samostatnosti

Děti jsou povzbuzovány k tomu, aby se učily samostatně a rozvíjely své schopnosti bez neustálého zásahu dospělých. To podporuje jejich sebevědomí a schopnost řešit problémy. 

Věkově smíšené skupiny

Děti různého věku se učí společně, což podporuje vzájemné učení a spolupráci. Starší děti pomáhají mladším a mladší děti se inspirují od starších. 

Připravené prostředí

Prostředí, které podporuje samostatnost a svobodu v rámci jasně definovaných hranic, je nezbytné pro efektivní učení. 

Senzitivní období

Montessori pedagogika uznává, že děti procházejí určitými obdobími, kdy jsou zvláště vnímavé k určitým typům učení. Vyučování je přizpůsobeno těmto obdobím, aby bylo co nejefektivnější. 

Role učitele jako průvodce

Učitelé v Montessori školách nejsou tradičními instruktory, ale spíše průvodci, kteří podporují a usměrňují děti v jejich učení. Poskytují potřebné materiály a podporu, ale nechávají děti objevovat a učit se samostatně. 

Tematické oblasti

Montessori pedagogika zahrnuje tematické oblasti, které podporují celkový rozvoj dítěte a jeho chápání světa. Zaměřuje se na praktické dovednosti, smyslové vnímání, jazyk, matematiku, kreativitu a kosmickou výchovu, která propojuje různé předměty pro ucelené poznání světa. Každá oblast dětem umožňuje učit se přirozeně a objevovat souvislosti vlastním tempem.

Praktický život

Tato oblast zahrnuje aktivity, které pomáhají dětem rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, samostatnost a praktické dovednosti. Děti se učí například nalévat vodu, připravovat jídlo, uklízet a pečovat o své prostředí.

Smyslová výchova

Cílem je zdokonalit smyslové vnímání dětí prostřednictvím aktivit zaměřených na zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Děti třídí a řadí předměty podle různých vlastností, což jim pomáhá lépe chápat svět kolem sebe.

Jazyk a komunikace

Tato oblast se zaměřuje na rozvoj jazykových dovedností, včetně mluvení, čtení a psaní. Děti pracují s různými materiály, které jim pomáhají rozvíjet slovní zásobu, gramatiku a schopnost vyjadřovat se.

Matematika

Montessori matematika využívá konkrétní materiály, které dětem pomáhají pochopit abstraktní matematické koncepty. Děti se učí počítat, sčítat, odčítat, násobit a dělit pomocí praktických cvičení.

Umění a kreativita

Tato oblast zahrnuje spektrum předmětů jako jsou praktické činnosti výtvarná výchova hudební výchova. Montessori metoda klade důraz na to, aby děti měly možnost svobodně vyjadřovat své myšlenky a pocity prostřednictvím různých uměleckých forem. Tímto způsobem se děti učí nejen technické dovednosti, ale také rozvíjejí svou představivost, kreativní myšlení a schopnost řešit problémy.

Kosmická výchova

Kosmická výchova v Montessori pedagogice zahrnuje a často nahrazuje několik tradičních předmětů. Její široký záběr propojuje různé oblasti, aby děti získaly komplexní a integrované pochopení světa. Zahrnuje prvouku, vlastivědu, přírodovědu, zeměpis, dějepis, fyziku a chemii a ekologii. Kosmická výchova tedy integruje prvky těchto předmětů a poskytuje dětem ucelený pohled na svět a jeho fungování. 

Nechte nám zprávu